Uatrakcyjnienie nieruchomości
Home Staging to technika, która polega na przygotowaniu mieszkania do sprzedaży lub wynajmu. Ma za zadanie przygotować mieszkanie w jak najbardziej atrakcyjny i niskobudżetowy sposób dla potencjalnych kupujących lub wynajmujących, aby w szybkim czasie zyskać jak najwięcej zainteresowanych tą nieruchomością mimo stosunkowo wysokiej ceny. Dzięki takim działaniom marketingowym nieruchomość staje się potencjalnie bardziej atrakcyjna niż przed zastosowaniem technik Home Stagingu, zwiększa to szanse na szybszą sprzedaż lub wynajem nawet o kilkadziesiąt procent. Home Staging funkcjonuje na rynku nieruchomości w Stanach Zjednoczonych już od 1972 roku, jednak w Polsce jest to stosunkowa nowa technika, która stopniowo zyskuje na popularności.
Home Staging daje nam możliwość szybkiej sprzedaży lub wynajmu mieszkania po stosunkowo najwyższej i najbardziej atrakcyjnej cenie dla sprzedającego. Jednak zanim pojawią się potencjalni zainteresowani konieczne jest wykonanie zabiegów, które uatrakcyjnią i odświeżą mieszkanie. Pierwszym krokiem jest konsultacja z Home Stagerem, na której omówi się dokładny zakres prac, jakie będą wykonane w mieszkaniu, wykona się sesję zdjęciową, wstępny plan marketingowy, a po pełnej konsultacji specjalista przygotuje indywidualną wycenę usługi. Drugim etapem prac jest ustalenie klienta docelowego oraz badanie rynku, dzięki tym działaniom łatwiej jest zidentyfikować aktualne potrzeby klientów i dostosować mieszkanie do jak największej grupy odbiorców.
Koszty i zyski
Oszacowanie kosztów wszystkich prac i obliczenie o ile można podnieść zysk ze sprzedaży jest również niezmiernie ważnym elementem Home Stagingu. Wcześniejsze oszacowanie budżetu pozwoli ocenić wydatki, zysk oraz uniknąć strat lub minimalnego zysku. Panujący chaos w mieszkaniu może odstraszyć potencjalnych nabywców, dlatego istotną czynnością jest odgracanie mieszkania i jego depersonalizacja. Warto przed wykonaniem zdjęć lub przed prezentacją pozbyć się rzeczy, które nie są potrzebne i zajmują przestrzeń. Mieszkanie, w którym znajduje się dużo przedmiotów może wydać się zainteresowanemu ciasne i niefunkcjonalne. Potencjalny kupujący podczas oględzin mieszkania zazwyczaj wyobraża sobie siebie i swoją rodzinę w tym miejscu, dlatego warto nie zakłócać tych wyobrażeń swoimi osobistymi rzeczami, ponieważ klient skupi się na wyobrażeniu Ciebie i obecnego życia w tym lokalu.
Każdy posiada inny gust i niekoniecznie to, co podoba się nam również będzie w guście przyszłego nabywcy. Warto schować prywatne rzeczy, pamiątki, zdjęcia na czas prezentacji, może być to trudne emocjonalnie, ale z pewnością ułatwi to prezentacje potencjału mieszkania i usprawni proces sprzedaży. Aby mieszkanie zachęcało potencjalnych nabywców, konieczne jest jego odświeżenie i naprawa wad, nigdy nie możemy ich ukrywać i kamuflować! Jeżeli klient zauważy próbę ukrycia usterek, straci do nas zaufanie i będzie podejrzewał, że w mieszkaniu znajduje się więcej nieprawidłowości, przez co może się rozmyślić z zakupu lokalu.
Kolejnym etapem Home Stagingu jest zamówienie wszystkich mebli i dodatków oraz dopilnowanie by doszły w odpowiednim czasie, warto przechowywać wszystkie faktury, aby ostatecznie móc rozliczyć koszty. Najprzyjemniejszym z etapów jest urządzenie mieszkania, pora na składanie mebli, dobranie odpowiednich dodatków a co najważniejsze stworzenie wnętrza w gust potencjalnych nabywców, a nie swój. Warto zachować spójność między pomieszczeniami i skupić się na minimalizmie. Po całym procesie odświeżania wnętrza należy dobrze posprzątać mieszkanie, wyczyścić okna, podłogi, przetrzeć kurze. Czyste i zadbane mieszkanie wywrze lepsze wrażenie na kupującym, dlatego warto przed prezentacją wywietrzyć pomieszczenie, spryskać odświeżaczem powietrza lub zaparzyć kawę, która stworzy przytulny klimat.
Zdecydowanie warto wykonać Home Staging mieszkania, ponieważ jest to stosunkowo tanie rozwiązanie, które z pewnością uspławni proces sprzedaży lub wynajmu. Takie działanie nie zajmuje również dużo czasu, a może wygenerować spore zyski. Home Staging wymaga szerokiej wiedzy na temat panujących obecnie trendów wnętrzarskich, procesów architektonicznych, budowlanych, jak i wiedza o dostępnych produktach na rynku. Warto skorzystać z pomocy specjalisty, dzięki któremu zaoszczędzimy sporo czasu i zyskamy pewność, że mieszkanie zostało odpowiednio przygotowane pod prezentację potencjalnym kupującym.
Jak można zauważyć Home Staging to nie tylko układanie ładnych poduszek, świeczek i innych bibelotów, to cały proces uatrakcyjnienia mieszkania, który musi zostać przeprowadzony w przemyślany sposób, aby trafić w gust potencjalnych kupujących. Ważne by Home Staging był prowadzony w sposób oszczędny i nie nadwyrężał budżetu sprzedającemu, przynosząc tym samym znikomy zysk ze sprzedaży.